ATELJÉBESÖK HOS ULRIKA SKOG, KARLSTAD

På Zakrisdalområdet, 100 meter från KKV - Konstnärernas Kollektiv Verkstad i Värmland, ligger Ulrika Skogs ateljé.
Under sommaren har Ulrika renoverat ateljéns uterum som nu är en fin utställnings- och arbetsplats med fantastiskt ljus.

2017 års Åke Nermans stipendiat är som tidigare berättats, Lars Lerin.

Idag 16/10 fick vi möjlighet att överlämna stipendiet i Hammarö biblioteks konsthall.

Efter en intensiv arbetsperiod med Bokmässa och TV-inspelningar väntar nu en tid med måleri i ateljén inför nästa stora utställning på Liljevalchs konsthall
sommaren 2018. Lars kommer ihåg hur viktigt och stort det kändes att komma med på Liljevalchs vårsalong som ung och nu får han återvända dit.

På Sandgrund Lars Lerin pågår just nu bland annat en utställning av unga med funktionsnedsättning.
Utställningen invigdes av Drottning Silvia häromveckan, det kommer att kunna ses på TV i början av nästa år.

Gruppen har precis fått en ateljé på Verkstadsgatan i Karlstad, verksamheten drivs av Karlstads kommun med Vanja Asplund som ledare.
Lars vill gärna ge stipendiesumman till den verksamheten för inköp av material. ”Dom gör så mycket roliga och uttrycksfulla saker” säger Lars.
Som avslutning i stipendiemotiveringen står,

”Du har den unika förmågan att se och tolka världen så att vi betraktare kan komma livet lite närmare.”

Komma livet lite närmare… det gör Lars genom sitt måleri och sina berättelser
men också genom omsorg och intresse för sina medmänniskor.

Skoghall 16/10
Annika Eriksdotter
Text och foto

Stipendium till Åke Nermans minne 2017
gick till Lars Lerin

så här löd styrelsens motivation:

Värmlands Konstnärsförbund vill 2017 tilldela dig stipendiet till Åke Nermans minne
för att du med ditt måleri och dina berättelser når in till de ömtåliga områdena i individen, för att också kunna nå ut till det som vi alla kan känna igen hos varandra. Du lyfter fram skönheten i den värmländska glesbygden och ger oss hopp om att livet trots alla motsägelser är värt att leva. Dina bilder och texter blir berättelser om skilda världar.
De får oss att ana storheten i det lilla och värdet i det vardagliga.

För din stora förmåga att förena det som ögat ser med det som handen tolkar i ett outtröttligt samspel
mellan vatten, pigment och ett papper.

Styrelsen Värmlands Konstnärsförbund 2017

Nu fortsätter vår serie med Ateljébesök hos…

Framöver kommer du regelbundet att kunna följa med på ateljébesök
hos olika medlemmar i förbundet.

Under fliken Ateljébesök får du ta del av vad medlemmar arbetar med just nu.

Vi har besökt Karin Lööf i Karlstad, välkommen! >>

Gunnar Lidén, Annika Eriksdotter och Björn Molin