Årets Höstsalong i full gång

Klippt från Värmlands Konstförenings hemsida:

Nu är den öppen, höstalongen i Kristinehamns konstmuseum. Vernissagen den 2 oktober blev precis sådan som vi vill ha den: många besökare (runt 350), fina möten, god försäljning (110 000 kronor). Sju hela veckor pågår den.

I Panncentralens två stora salar trängs 149 verk, utvalda av inbjudna jurykvinnan Carina Fihn bland drygt 400 anmälda. De 105 konstnärerna i katalogen är såväl gamla bekanta som nya glada överraskningar; 58 är medlemmar i yrkesförbundet Värmlands konstnärsförbund, 47 är det inte.

Årets salong innehåller ovanligt mycket skulptur, hela 23 verk, små och stora. Den tyngsta av dem väger 600 kilo, inklusive sin fasta sockel! Av måleriet dominerar akrylen, 21 verk. 15 målningar är i olja, 13 i blandteknik, 9 i akvarell. Vidare syns en del fotografier eller fotobaserade verk, 14 stycken. Tre videoverk visas på skärm, från 1 minut och 27 sekunder till 16 minuter långa.

Den yngsta medverkande är 19 år, den äldsta 85. Och kvinnodominansen fortsätter - av de 105 är 67 kvinnor, 38 män. Den geografiska spridningen är stor – av de värmländska kommunerna är det enbart Grums som inte är representerad. 16 medverkande hör hemma utanför Värmland, men har förstås rötterna här.

I Panncentralens minsta rum samsas årets fyra stipendiater med verk de själva valt att visa, en finfin blandning av olja och akryl, broderi och skulptur. De hyllades för övrigt med diplom och minnesgåvor (i stället för blommor) under öppningsdagen.

Vilka som visar vad framgår förstås i katalogen, som man får i handen i museet (och ska ta med hem), men som även kan läsas HÄR.