Åke Nermans minne 2014

På Värmlands konstnärsförbunds årsmöte delade styrelsen ut stipendiet till Åke Nermans minne 2014 till konstnären Lena Cronqvist.

Värmlands konstnärsförbund fick en donation av konstnären Peggy Nerman när hon avled 2009.

Enligt Peggy Nermans önskan ska stipendiet delas ut av styrelsen i Värmlands konstnärsförbund tillen aktiv konstnär som är medlem i Värmlands Konstnärsförbund, vartannat år en kvinna och vartannat år en man. För erhållande av stipendium skall hänsyn tas till enbart konstnärliga kvalifikationer.

Styrelsen motivation lyder:

Lena Cronqvists konstnärsskap räknas som ett av landets främsta.

Genom ett långt liv som konstnär har hon arbetat undersökande
med hjälp av olika tekniker som måleri, grafik, skulptur, teckning, textil mm.
Hon är en stor kolorist och behärskar även den tredimensionella formen till fulländning. Gemensamt har varit hennes utmanande och okonventionella uttryck.
Hon har som få andra vågat närma sig det fula och groteska med en urkraft.
Samtidigt finns där referenser till det självbiografiska och en skörhet som får en
att stanna upp och reflektera.
Hennes verk både kittlar och skaver betraktarens inre och lämnar ingen oberörd.

Styrelsen Värmlands konstnärsförbund